Friday, May 4, 2012

Kelebihan Kalimah Lailahaillallah



Kelebihan kalimah "LAILAHAILLALLAH"...




 Apabila seseorang telah melafazkan kalimah tayibah bererti is telah membuat pengakuan terhadap Tuhannya. Segala urusan duniawi dan ukhrawi, tidur, bangun, belajar, mengajar, berniaga, berkebun, bertani, berkahwin, mengurus rumah tangga dan semua yang kita lakukan semata-mata untuk mencari keredhaan dariNYA.



 Oleh kerana kalimah "LAILAHAILALLAH" sangat mulia di sisi ALLAH swt maka ALLAH memberikan ganjaran yang cukup besar dan banyak kelebihannya jika kita mengamalkannya.. Kelebihan dan ganjaran yang ana tulis untuk pengisian kali ini bukanlah untuk kita melakukan segala-galanya hanya untuk meraih ganjaran dari ALLAH.. Tetapi adalah untuk memberikan kita semangat untuk terus berbakti dan sabar dalam melakukan ibadat kita padaNYA..



 Mudah-mudahan segala ilmu yang kita kongsikan dalam blog ini akan mendapat rahmat dari ALLAH...AMIN YA MUJIB...Allah Yang Maha Mengkabulkan doa hambaNYA...
 Dimana Rasulullah saw pernah bersabda di dalam beberapa sabda baginda..antaranya ialah...
 "dari Ubadah Bin ash Shaamiti Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud... Barangsiapa bersaksi mengatakan Lailahaillah Muhammadarrasulullah..Tiada Tuhan Yang Disembah Melainkan ALLAH.. dan Nabi Muhammad itu adalah pesuruh ALLAH, maka ALLAH akan mengharamkan neraka baginya.."
 "Rasulullah pernah bersabda...Pernah pada suatu hari, sedang Nabi duduk dalam keadaan susah, maka datang Jibrail kepadanya lalu berkata..Wahai Muhammad, apa erti kesusaha, sedangkan ALLAH swt telah memberikan kepada ummatmu lima perkara dan ia belum pernah memberikan kepada seorang sebelum engkau iaitu....



 1. Allah berfirman yang bermaksud " Aku disisi hambaKU ialah aku mengikut sankaannya terhadapKU..dan ALLAH tidak menyalahi sangkaan hamba terhadapnya..



 2. Barangsiapa yang menutup keaiban orang lain di dunia. Maka ALLAH akan menutup keaibannya di akhirat kelak..



 3. Tidak ditutup pintu taubat ke atas umat engkau..selagi mana nyawanya belum sampai ke ghogoroh.



 4. Barangsiapa datang kepada ALLAH..dengan membawa dosa sepenuh bumi maka jika ia menyebut LAILAHAILLAH MUHAMMADARASULULLAH...maka nescaya ALLAh akan mengampuninya..
 5. Allah swt menghapuskan dosa-dosa mereka yang sudah mati dengan sebab doa orang-orang yang masih hidup

 "Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud..Barangsiapa yang berkata Laa ilaaha illALLAHU.. dan memanjangkan sebutannya (pada huruf mad) kata ulamak pada "laa" yang berada di awal, nescaya ALLAH akan meruntuhkan 4000 dosa besar yang telah dia perbuat...Para sahabat bertanya kepada Rasulullah..Bagaimana jika ia tiada dosa besar..maka Rasulullah berkata.. ALLAH akan mengampunkan dosa keluarganya dan jiran-jirannya..."


 "Rasulullah saw pernah bersabda yang bermaksud.."barangsiapa yang membaca Laa ilahaillahu" maka ia akan dapat menolak bala sebanyak 99 bala dan dapat menghilangkan segala kegundahan dan kesedihan yang dialaminya.."
 "Rasulullah bersabda..barangsiapa yang berkata kalimah LAILAHAILLAH MUHAMMADARRASULULLAH... sebanyak 100 kali..maka tatkala ia datang di hari kiamat dengan wajahnya seperti bulan purnama.."
 "Rasulullah bersabda...Dalam sebuah hadis qudsi ALLAh berfirman "LAILAHAILLAH" adalah kalamku..akulah yang kehendaki pada kalimah ALLAH..barangsiapa yang berkata kalimah ini beerti ia telah masuk ke kotaku..Dan Barangsiapa yang masuk ke kotaku..maka selamatlah ia dari siksaku.."




0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More